رحلتي مع النضج النفسي














من سنة و نص تقريبا تحديدا في شهر 6 من سنة 2016 بدأت رحلة مش عارفة أطلق عليها اسم رحلة ايه!! رحلة النضج مثلا ... رحلة التغيير ... بدأت بالقراءة اكتشفت عن نفسي أد أيه أنا بحب كتب الself development والمشورة المسيحية و علم النفس و التنمية البشرية و الpositive psychology وكل ما يشبه ذلك.
بدأت رحلة التغيير و أنا مكنتش عارفة أو قاصدة ... لقيت نفسي ممكن أستغني عن خروجة عشان أروح مكان هادي
Sawaqi@ أقرا و أملا التانك بالمعلومات. اتعلمت حاجات كتير جدا و عرفت حاجات عن نفسي ماكنتش عارفاها ... و حتي لو كنت عارفاها مكنتش لاقياها أو عارفالها مسميات.
الوعي دة في حد ذاته فتحلي مجالات كتير. كل كتاب طلعت منه بحاجة . و كل مرة قعدت مع نفسي فيها في هدوء و معايا كتاب دخلتني لعمق تاني و مشيت خطوة في رحلة حاسة انها هتأخد العمر كله. رحلة تصحيح معتقدات زرعها فينا مجتمع مريض ، رحلة نضج و نمو ، رحلة معرفة و وعي ، رحلة تعافي و تغيير و تجديد. زي ما قال الكتاب المقدس تغيروا عن أشكالكم بتغيير أذهانكم. فعلا مفيش حاجة ممكن تغير غير الوعي و المعرفة كخطوة أولي في بداية الطريق.
اتعلمت ان الفكر هو ما يشكل حياة الانسان كلها. و فعلا طريقة تفكيرك بتصنع حياتك. عرفت ايه هو النضوج و سماته . عرفت ان اكتر وقت خطر تأخد فيه قرار هو وقت غضبك. عرفت ان من حقنا نغضب و لكن اغضبوا و لا تخطئوا. اتعلمت ان علاقة الشخص بذاته من أهم العلاقات اللي لازم يبنيها. عرفت الفرق بين الذات الحقيقية و الذات المزيفة. اتعلمت ان الحدود و كيفية وضعها من اهم اسرار النجاح في كل جوانب الحياه. الحرية الحقيقية هي للخروج عن الذات و ليس الانحصار فيها. قرأت عن أنواع الدفاعيات التي نضعها لنحمي أنفسنا. فهمت ان معظمنا عايشين حياه غير تماما ما قصده الله.
اي خطوة شفاء او تغيير تبدأ بكسر الانكار. قرأت عن الاساءات و الغفران و عن التشجيع و الرجاء.
عرفت حقائق كثيرة جدا عن نفسي و اتعلمت يعني ايه ممكن الواحد يشتغل علي نفسه و يطورها.. عندما زادت رغبتي في التغيير دخلت
BLESS و دة من الحاجات اللي اثرت فيا جدا و علمتني كتير جدا ... اتعلمت ازاي أفكاري ممكن اديرها و ازاي ادارة الافكار يساعد علي ادارة المشاعر. عرفت طرق التفكير الخاطئة و كيفية تصحيحها. عرفت تعريف الاعتمادية و ازاي اتخلص منها. المعتقدات المحورية و ازاي تتصحح. عرفت ان الشفاء يحتاج لعلاقات صحية و عرفت سمات العلاقة الصحية و جاري الجرد في حياتي ..
التغيير رحلة حياة و انا بدأت من سنة و نص و دي معظم الكتب اللي قريتها تقريبا
Wish me luck in my journey 

Comments

Popular Posts